Godstransport spelar en central roll i våra verksamheter. Vi är beroende av transport för att leverera varor säkert från produktion via våra lager till alla våra kunder i Skandinavien. Därför är det viktigt att våra transporter har så liten påverkan på miljön som möjligt.
Vi arbetar med kontinuerligt förbättringsarbete inom transportområdet, huvudsakligen fokuserat på tre huvudområden
- Uppföljning och påverkan av våra transportörers hållbarhetsarbete
- Internt arbete för transportoptimering och reduktion
- Tjänstebilar och egna varutransporter
Transportörernas arbete med hållbarhet
Vi använder flera samarbetspartners inom transport, och minskning av miljöpåverkan är alltid en del av bedömningen av samarbetet och partners. Merparten av vår varuflöde hanteras av Collicare och Schenker, som båda arbetar aktivt med ESG-dimensionerna (Miljö-, Social- och Styrningsaspekterna).
På vägen mot renare logistik investeras det kontinuerligt i innovativa låga koldioxidlösningar för land-, flyg- och sjöfrakt, samtidigt som resurseffektiviteten i lagren förbättras. Genom att göra detta stöds ambitionerna om att etablera hållbara försörjningskedjor. Schenker uttalar att deras huvudmål är att vara koldioxidneutrala senast 2040. Tillsammans med oss som partner utforskas teknologier som kommer att möjliggöra framtidens rena logistik.
Collicare har sitt huvudfokus på att minska utsläppen och är redo att bidra och investera i ny teknik så snart som möjligt. Därför är de engagerade i projekt och program som kan ge dem möjligheten att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen, så att den stannar vid 1,5°C. Bland initiativ för vetenskapsbaserade mål används tåg/sjö/multimodala rutter istället för traditionell vägtransport. Dessutom förnyas fordonsflottan med miljövänliga fordon som använder biodiesel/gas och elektricitet.
Internt arbete för transportoptimering
Det är inte bara i samarbetet med våra transportörer som vi arbetar för att minimera vår miljöpåverkan. Internt arbetar vi intensivt med transportoptimering genom tre fokusområden:
Reduktion av emballage
Det är ett självklart mål för oss att använda så lite emballage som möjligt. Men vid en viss punkt nås en gräns, där minimering av emballage påverkar transportsäkerheten och andelen transportskador ökar. Detta leder till ökade kostnader och betydligt större miljöpåverkan genom returhantering och omleverans av skadat gods. Genom flera decennier av lagring, paketering och försändelse av våra kärnprodukter, har vi upparbetat en solid kompetens på hur vi kan använda emballage optimalt.
Efter projektleveranser där vi installerar och monterar själva, strävar vi dessutom efter att ta tillbaka använd emballage till lagret. Denna returförpackning används sedan vid nya leveranser. Om och om igen.
Vid paketering i lagret används inte styropor. Bubbelplasten som används är återvunnen och självklart källsorteras allt emballage för återvinning. Till nytta för miljön, våra kunder och oss själva.
Optimering av godstransporter
Som med optimerad användning av emballage arbetar vi kontinuerligt med optimering av inkommande och utgående godstransporter. Fraktoptimering bidrar till mer gods per lastningsenhet, färre omlastningar och reducerat antal transportskador som följd av omlastning. Det gör vi genom att samlasta inkommande gods från flera leverantörer i samma region. Dessutom använder vi i stor utsträckning partifrakter med elektriska tåg på utgående transporter, där det är lämpligt.
Förbättring av datakvalitet
Ett område som ofta glöms bort i strävan efter att minimera miljöpåverkan som följd av transport, är feltransporter på grund av dålig datakvalitet. Vi arbetar intensivt för att säkerställa att adress- och kontaktinformation på våra leveransadresser håller så hög kvalitet som möjligt. Detta leder till enklare hantering för våra transportörer, färre feltransporter med returhantering som följd, och bidrar i stor utsträckning till minskning av oönskad miljöpåverkan. Som en trevlig bonus till detta miljöperspektiv, ger det nöjda kunder och bättre lönsamhet.
Tjänstebilar och egen varutransport
År 2021 införde vi en ny policy för våra tjänstebilar. Detta börjar nu ge stor effekt och vi har bara ett fåtal tjänstebilar kvar som endast använder fossila bränslen.
Vi har också en hel del mindre lastbilar som används för egen varutransport vid projektleveranser lokalt. Alla diesellastbilar är certifierade enligt EURO-6 och har inkluderats i våra mätningar för CO2-utsläpp för tjänstebilar. Tyvärr hade vi inte interna mätningar på utsläpp från egen varutransport före 2023. Men nu inkluderas även dessa i våra mätningar av hur mycket CO2 våra tjänstebilar och lastbilar släpper ut.
Utsläpp från tjänstebilar |
2021 |
2022 |
2023 |
Tonn CO2 |
158,53 |
159,23 |
184,06 |
Vad kan du göra för att minska transportens miljöpåverkan?
Som en del av vårt ansvar för att minska godshanteringens klimatavtryck, arbetar vi alltså för att öka godsmängd per lastmeter. Som en del av detta arbete har vi valt att erbjuda flatpackade produkter inom de flesta av våra olika sortiment. Om du t.ex. väljer att beställa kontorsförvaring i Ekoflex-serien kommer det totala klimatavtrycket per skåp att minska i betydande grad (upp till 70%)! Detsamma gäller även för de flatpackade GKD-garderobsskåpen, jämfört med helsvetsade garderobsskåp. Nackdelen är självklart att det blir ett litet monteringsarbete innan du kan använda produkterna. Förutom miljöbesparingen är flatpackade produkter dessutom billigare att köpa in. Vinn-vinn.